Reglament
REGLAMENT DELS PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS.
Preàmbul
I.- Un pressupost participatiu és una eina de participació i gestió del poble mitjançant la qual la ciutadania pot decidir sobre el destí d’una part preestablerta dels recursos municipals. Aquesta eina permet que la ciutadania incideixi directament en els pressupostos públics. El pressupost ordena de forma eficient els recursos econòmics de què disposa el municipi, així com les despeses que es deriven de l'execució de les competències de l'ajuntament en funció de les directrius principals que el defineixen. D'aquesta manera, el pressupost municipal marca quines són les prioritats de cada exercici i quins són els recursos econòmics que es destinen a cada actuació. A més, possibilita un mecanisme efectiu de diagnosi de necessitats socials i de proposta de solucions enfocades al bé comú.
Aquesta iniciativa representa un pas endavant en la tasca desenvolupada per l’Ajuntament de Vallirana en la línia del govern obert, la transparència, la participació i la col·laboració entre consistori i ciutadania. Per això, es veu necessari obrir les decisions municipals al conjunt dels veïns i veïnes de Vallirana.
II.- L’Ajuntament de Vallirana inicia un projecte innovador en l’àmbit de la participació ciutadana: un pressupost participatiu amb el qual els ciutadans i ciutadanes podran proposar, debatre i decidir el destí d’una part de la partida d'inversions del pressupost municipal. El pressupost municipal és una de les eines més importants que té l’Ajuntament per donar resposta a les necessitats del municipi i de la seva ciutadania. La partida d’inversions permet desenvolupar actuacions de ciutat que poden incidir sobre l’espai públic, l’urbanisme, equipaments o la mobilitat. Així, tot el seguit de dissenys, eines, sessions i debats que es detallen en aquest programa, provenen d'una visió participativa per a incorporar els interessos col·lectius, i d'una voluntat política ubicada en un escenari local que contribueix a una tendència global d'enfortiment i evolució de la democràcia.
III.- L’objectiu principal dels Pressupostos participatius és implicar la ciutadania en la presa de decisions sobre el destí d’una part dels recursos públics mitjançant un sistema reglat de participació. Altres objectius són:
a) Fomentar la participació directa mitjançant un procés inclusiu que arribi a tota la ciutadania.
b) Conèixer les necessitats de la població i afavorir el debat col·lectiu per prioritzar-les.
c) Planificar la despesa municipal el màxim d’ajustada a les prioritats ciutadanes.
d) Generar transparència en la gestió municipal.
e) Generar la reflexió activa i la solidaritat entre els veïns i veïnes.
Article 1. Objecte
1. L’objecte del present Reglament és regular el Procés de Pressupostos Participatius, com una eina amb la qual la ciutadania decideix a què va destinada una part del recursos públics. Regularment es revisarà amb la Comissió de Pressupostos Participatius, i es faran les modificacions que es creguin convenients en funció de les experiències adquirides amb la pràctica.
Segueix uns principis bàsics:
a) Auto-reglamentat
b) Vinculant
c) Deliberatiu
d) Flexible i revisable
e) Amb un sistema de seguiment i control social
Article 2. Condicions que han de garantir les propostes
1. Els projectes hauran de ser inversions destinades a la millora de l’espai públic i/o equipament municipal. Es considera inversió tot allò susceptible de ser una despesa feta sobre béns mobles i immobles que sigui necessària per al funcionament dels serveis públics locals i tingui una vida útil superior a un any. Han de ser iniciatives concretes que es puguin valorar econòmicament. Així doncs, les propostes hauran de complir les següents condicions:
a) Que sigui un projecte de competència municipal
b) Preferiblement, que no contradigui els plans aprovats
c) Que sigui realitzable i viable tècnicament
d) Que sigui viable econòmicament, dins la partida pressupostària aprovada pel Ple municipal
e) Que respecti el marc jurídico-legal existent
f) Que no representi costos addicionals en futurs pressupostos, tret del manteniment ordinari
g) Que doni resposta a una necessitat col·lectiva
h) Que sigui èticament aplicable. Es descartaran aquells que proposin exclusió, rebuig o insostenibilitat. S’entén per accions insostenibles, aquelles accions que comprometin les possibilitats i necessitats de desenvolupament de les generacions presents i futures; i s’entén per exclusió aquelles accions que excloguin socialment a un sector de la població
i) Que sigui un projecte o servei que no s’estigui oferint ja al mateix barri on es sol·licita
Article 3. Participació de la ciutadania
1. Cada veí/na i cada Entitat podrà fer una proposta de projecte per ser incorporat a la despesa del pressupost municipal.
2. Les propostes podran ser recollides a través de qualsevol dels següents mecanismes:
a. Omplint el Full de Propostes que hi haurà disponible a les oficines municipals i al web municipal, mitjançant instància o E-tram.
b. Es faran sessions públiques i/o tallers virtuals per explicar el projecte.
c. A través de la plataforma digital, en un espai habilitat al web municipal.
Tots els mecanismes seran redireccionats a la plataforma digital per a centralitzar la informació.
3. Les propostes hauran de venir identificades per la persona que l’ha formalitzat, amb uns camps que s’hauran de complir:
· Nom de la persona/ entitat
· Edat
· DNI/ CIF
· Barri de residència
· Adreça de correu electrònic i telèfon
· Àmbit de la proposta (Salut, Educació, Ocupació, Esport, Lleure, Cultura, Mobilitat, Altres) (opcional)
· Cost aproximat de la proposta (opcional)
· Títol de la proposta (15 paraules)
· Descripció de la proposta(500 paraules)
L’Ajuntament podrà verificar l’autenticitat de la proposta.
4. Totes les propostes acceptades es faran públiques a la pàgina web, dins de l’apartat de Participació Ciutadana>Pressupostos Participatius.
5. Si la proposta no inclou una estimació econòmica del cost, o bé hi ha dubtes sobre la xifra proposada, l’equip tècnic s’encarregarà d’elaborar un informe que faci una valoració econòmica del cost del projecte en qüestió.
Article 4. Acceptació de propostes
1. L’equip tècnic de l’Ajuntament analitzarà totes les propostes recollides, les agruparà per àmbits temàtics i similituds i revisarà que compleixin els criteris establerts, declinant aquelles que no compleixin amb l’article 2 d’aquest reglament.
2. Una vegada realitzat el filtre tècnic, la Comissió de Pressupostos Participatius validarà i aprovarà el llistat definitiu de propostes finalistes. Tant les propostes denegades com les acceptades, es publicaran al web municipal de Vallirana i a altres mitjans que es considerin oportuns, amb els corresponents arguments tècnics que expliquin la raó de la seva acceptació o declinació.
3. Una vegada completada la relació de propostes acceptades, es configurarà un Quadern de Propostes, que estarà disponible al web municipal i es posarà a disposició dels veïns/es de Vallirana per tal que puguin saber quines propostes es poden votar.
Article 5. Presentació de les propostes
La presentació de propostes es farà de forma virtual o presencial mitjançant instància a l’OAC.
Article 6. Votació de les propostes
1. Podran votar tots els veïns/nes majors de 16 anys.
2. La priorització de les propostes es farà d’acord amb la votació popular d’entre totes les que s’hagin inclòs en el Quadern de Propostes.
3. Depenent del nombre de propostes s’establirà la possibilitat de votar-ne més d’una.
4. La votació serà individual i tots els vots tindran el mateix valor.
5. La votació podrà ser presencial o electrònica. Des de l’Ajuntament es facilitarà l’accés a equips informàtics i es donarà suport als veïns per a que tothom pugui exercir el seu dret a vot.
6. El resultat de les votacions es farà públic a la pàgina web.
Article 7. Procediment per prioritzar les propostes
1. Se seleccionaran les propostes que hagin obtingut una major puntuació fins a exhaurir el pressupost existent.
2. A partir d’aquí, la Comissió de Pressupostos Participatius, en cas que existeixi algun conflicte contradicció en l’aplicació dels criteris de priorització, serà l’òrgan competent per resoldre’l de la manera que consideri més apropiada.
Article 8. Òrgans del procés
1. La Comissió de Pressupostos Participatius és l’òrgan consultiu i de participació del municipi.
Està format per:
a) L’Alcaldessa o persona a qui delegui la presidència de la Comissió
b) El/la Regidor/a de Participaci
c) El/la Regidor/a de Serveis Territorials
d) Un representant de cada grup municipal
e) Un màxim de tres representants d’entitats del poble (Una entitat cultural, una entitat esportiva i una entitat d’altra naturalesa)
f) Quatre ciutadans a títol individual
g) El/la tècnic/a de participació, que tindrà veu però no vot.
h) La durada de la Comissió serà d’un any, prorrogable un any més.
2. Aquest òrgan pren un paper important, incidint en les fases i actuant com a responsable de seguiment del procés:
a) Valida el calendari dels pressupostos participatius proposat pel Departament de Participació Ciutadana.
b) Valida i aprova el Quadern de Propostes, una vegada que l’equip tècnic hagi revisat la viabilitat de les propostes.
b) Després de les votacions, validarà i certificarà els resultats de la votació ciutadana i determinarà les propostes guanyadores.
c) S’encarregarà de dur a terme l’avaluació dels pressupostos participatius per tal d’extreure’n conclusions.
d) Fiscalitza l’execució d’aquelles propostes guanyadores.
e) Pot proposar canvis en el pressent Reglament que s’aprovaran en tot cas pel Ple.
Article 9. Desenvolupament del procés
1. Fase 1. Campanya informativa i presentació i recollida de propostes
En aquesta fase, es presenta públicament el procés de Pressupostos Participatius, i s’inicia la campanya informativa per difondre els seus objectius i els canals de participació entre la ciutadania, sempre amb la col·laboració de la Comissió de Pressupostos Participatius. La campanya de difusió inclou reunions informatives virtuals, díptics informatius que es repartiran a totes les llars, cartells, banderoles, punts d’informació itinerants als diferents espais públics, una secció pròpia al web municipal, i a les xarxes socials de l’Ajuntament.
Paral·lelament, es desenvolupa el període de recollida de propostes generades per la ciutadania del municipi. Les propostes s’han de consignar en una fitxa formulari disponible en paper i en format digital, que conté els camps previstos a l’article 3.3 del present reglament.
2. Fase 2. Valoració tècnica de les propostes
En aquesta fase, en primer lloc, l’equip tècnic de l’Ajuntament de Vallirana recull, filtra, valida i organitza per temàtiques les propostes individuals presentades per la ciutadania, a partir dels criteris establerts a l’article 2 del present reglament.
En segon lloc es presenta la pre-selecció a la Comissió de Pressupostos Participatius, que aprovarà o modificarà el que cregui convenient de la valoració tècnica, i en cas de veure-ho necessari, podrà programar tallers valoratius amb la ciutadania per acabar de consensuar l’acceptació o declinació dels projectes proposats.
Des de la Comissió s’incentivarà que les propostes que passin a la fase de votació siguin el més plurals possibles.
3. Fase 3. Votació de propostes
En aquesta fase, es presenten públicament les propostes finalistes, i es desenvolupa el període de votació de propostes per part de tota la ciutadania. Es podrà votar fins a un màxim de tres propostes de forma telemàtica a través de la plataforma Participa 311, o bé demanant cita prèvia per votar a l’Ajuntament.
La informació sobre els dies i horaris de votació a l’Ajuntament s’ha de publicar, com a mínim, al web municipal i al web de Pressupostos Participatius, així com al Tauler d’Anuncis de l’Ajuntament.
Un cop s’hagi produït l’escrutini, la Comissió de Pressupostos Participatius selecciona les propostes guanyadores en funció dels resultats obtinguts i fins a esgotar el pressupost disponible. En el cas de que hi hagi un romanent, es destinarà a ajuts per a Serveis Socials.
4. Fase 4. Recollida de resultats i presentació dels mateixos
La Comissió de Pressupostos Participatius valida la memòria final del procés duta a terme per l’equip tècnic de l’Ajuntament, que s’ha de publicar al web municipal. Les propostes definitives també es presentaran en un acte públic, obert a la ciutadania.
5. Fase 5. Avaluació del procés
En aquest punt, es desenvolupen tallers de debats virtuals per tal que la ciutadania reflexioni sobre tot el procés dels Pressupostos Participatius, i analitzi els aspectes que es poden millorar de cara a propers processos. També la Comissió de Pressupostos Participatius ha de reunir-se per avaluar tot el procés.
6. Fase 6. Execució dels projectes guanyadors
S’ha d’implantar el total dels projectes guanyadors, resultat dels Pressupostos Participatius dinsl’exercici, sempre que sigui possible.
Article 10. Calendari dels pressupostos participatius
El Departament de Participació elaborarà un calendari que presentarà a la Comissió, la qual podrà proposar les modificacions que estimi oportunes. La Comissió vetllarà pel compliment d’aquest calendari.
El calendari necessàriament haurà d’indicar les dates previstes per totes les fases descrites al Article 9 d’aquest Reglament.
Article 10. Pressupostos participatius Joves
Als Pressupostos Participatius Joves els hi serà d’aplicació totes les disposicions anteriors, amb les següents especialitats:
- Poden participar als Pressupostos Participatius Joves tots els i les joves que tinguin entre 12 i 18 anys, ambdós inclosos, que resideixin a Vallirana.
- Els projectes es presentaran a títol personal, però no en representació d’una entitat, les quals ja disposen d’altres formes de suport per impulsar els seus projectes.
- Durant el desenvolupament del procés, la Comissió haurà d’incorporar a el/la tècnic/a del Departament de Joventut, i si s’estimés oportú, a una persona escollida per sorteig en representació del col·lectiu de joves (d’entre 12 i 18 anys) del municipi.
Compartir